Τσιμπολόγημα: Εχθρός του βάρους;

Πόσες φορές έχετε «συλλάβει» τον εαυτό σας να τρώει ενώ δεν πεινάτε;

Πόσες φορές έχετε ανοίξει το ψυγείο από πλήξη;

Πόσες φορές έχετε παρασυρθεί στην ιδέα ενός μικρού γλυκού ή αλμυρού σνακ;

Το τσιμπολόγημα είναι μια διατροφική συνήθεια που εμφανίζεται ανάμεσα στα γεύματα, όλες τις ώρες της ημέρας και μπορεί να έχει σημαντικό αντίκτυπο στο βάρος μας, καθώς συνήθως προσθέτει πολλές θερμίδες μέσα στην ημέρα. Οι αιτίες που μπορεί να οδηγήσουν σε τσιμπολόγημα είναι κατά βάση ψυχολογικές παρά οργανικές. Άγχος, στρες και πλήξη ωθούν προς την υπερκατανάλωση φαγητού, συνήθως υψηλό σε λίπος, ζάχαρη και επομένως θερμίδες. Επίσης, η έλλειψη γεύματος κατά τη διάρκεια της ημέρας έχει συσχετιστεί με αυξημένα τσιμπολογήματα μέχρι το επόμενο γεύμα. Μερικές χρήσιμες συμβουλές για να περιορίσουμε την εμφάνισή τους είναι:

  • Γεμίστε την κουζίνα σας με υγιεινά σνακ. Αποφύγετε τα λιπαρά τρόφιμα όπως σοκολάτα και αλμυρά σνακ και επιλέξτε να γεμίσετε το ψυγείο με φρούτα, λαχανικά και χαμηλά σε λιπαρά γαλακτοκομικά προϊόντα. Έτσι, έχετε πληθώρα επιλογών για ένα υγιεινό σνακ ενδιάμεσα των γευμάτων.
  • Μην παραλείπετε γεύματα, ιδιαίτερα το πρωινό. Μετά από μία περίοδο νηστείας 8 ωρών, είναι απαραίτητο να τρώμε ένα θρεπτικό πρωινό ώστε να ξεκινάμε την ημέρα με ενέργεια. Έτσι μειώνεται η τάση για τσιμπολόγημα έως το μεσημέρι
  • Μην παραλείπετε σνακ ενδιάμεσα των γευμάτων. Φροντίστε να υπάρχει ένα θρεπτικό σνακ ανάμεσα σε δύο κύρια γεύματα, ώστε να καλύπτει την όρεξη και να απωθεί τους γλυκούς ή αλμυρούς πειρασμούς.
  • Αφιερώστε λίγο χρόνο από την ημέρα σας στην προετοιμασία και την απόλαυση του φαγητού. Δημιουργήστε νόστιμα γεύματα, που σας προτρέπουν  να τα φάτε με ευχαρίστηση και αποφύγετε έτοιμα ή προπαρασκευασμένα γεύματα. Μη τρώτε μπροστά στην τηλόραση ή τον υπολογιστή, καθώς η προσοχή αποσπάται και οδηγείστε σε μεγαλύτερη κατανάλωση φαγητού.
  • Στη δουλεία, στο σχολείο, στο πανεπιστήμιο, πάρτε ένα σνακ από το σπίτι. Τα διαθέσιμα σνακ εκτός σπιτιού έχουν συνήθως πολλές θερμίδες, ενώ σε ένα σπιτικό σνακ υπάρχει η δυνατότητα ελέγχου των τροφίμων που το απαρτίζουν
  • Ακούστε το σώμα σας. Πεινάτε πραγματικά ή ανοίξατε το ψυγείο από συνήθεια;
  • Διαχωρείστε τη βιολογική από τη συναισθηματική ανάγκη για φαγητό. Το τσιμπολόγημα ανήκει σχεδόν αποκλειστικά στη δεύτερη κατηγορία.

Την επόμενη, λοιπόν, φορά που θα πάτε προς την κουζίνα αναρωτηθείτε αν πραγματικά πεινάτε. Αν ναι, τότε φτιάξτε μια φρουτοσαλάτα. Αν όχι, πάρτε ένα φίλο ή το σκύλο σας και πηγαίνετε μία βόλτα στην πόλη.